5 قانون ساده برای نوشتن مقاله

  • تاریخ انتشار: 1401/09/05

5 قانون ساده برای نوشتن مقاله

قانون اول

    • برخی از کلمات کلیدی را در گوگل سرچ کنید. اینترنت شما را به سمت منابعی سوق می‌دهد که در مورد موضوع شما می‌باشد. این منابع همچنین می‌توانند ایده‌هایی مختلف در خصوص موضوع به شما ارائه دهند.
    • تا آنجا که می‌توانید در مورد موضوع انتخابی مطلب بخوانید. از کتابخانه محله‌ی خود بازدید کنید. برای اطلاع از کتاب‌ها، مقالات مجله‌ها، مصاحبه‌های منتشر شده و همچنین منابع خبری، وبلاگ‌ها و بانک‌های اطلاعاتی نیز کمک بگیرید. چنانچه دسترسی به کتابخانه برای شما مقدور نیست، اینترنت پایگاه وسیعی از داده‌ها را دارد که می‌توانید در آن جستجو کنید.

نوشتن یکی از راه‌های پیشرفت علم و رشد در آن است. یک متن روان و قوی خواننده را به موضوع علاقه‌مند، منتقدان را به وجد و در نهایت در جامعه علمی تأثیرگذار می‌باشد. در این مقاله قصد داریم تا در وب سایت دکتر ترجمه چند قانون ساده برای نوشتن یک مقاله‌ی عمومی را از دید خواننده بیان کنیم.

1- ایده‌پردازی

در مورد نوع مقاله‌ای که قصد تحریر دارید فکر کنید، کمی خلاق باشید نگاهی تازه به مسائل و پیرامون خود بکنید و از کاستی‌ها و مشکلات موجود مسئله و در نهایت به حل مسئله بپردازید. برای اینکه بتوانیم ایده‌پردازی کنیم باید خود را از شر روزمرگی‌ها خلاص کنیم و با نگاهی تازه و نو به مسائل پیرامون دقت کنیم.

2- به موضوع فکر کنید.

لیستی از موضوعات بالقوه تهیه کنید. ممکن است بخواهید در مورد مهاجرت یا غذاهای ارگانیک یا پناهگاه حیوانات بنویسید. برای نوشتن یک مقاله منسجم و درعین‌حال مختصر، باید موضوع را محدود کنید. این سؤالات را از خود بپرسید:

  • در مورد مقاله شما چه چیزی جذاب است؟
  • چه نکاتی از دید مردم پنهان است؟
  • چه اطلاعاتی می‌خواهید به مردم بدهید؟
  • به‌عنوان‌مثال اگر می‌خواهید در مورد کشاورزی ارگانیک مقاله بنویسید، ممکن است با خود بگویید که باید ابتدا در مورد کشاورزی اطلاعات بیشتری داشته باشم تا بتوانم در مورد کشاورزی ارگانیک مقاله بنویسیم.

3- موضوعی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید.

اطمینان حاصل کنید که این چیزی است که می‌توانید درباره آن بنویسید. باید به موضوعی که انتخاب کرده‌اید در مورد آن بنویسید اهمیت دهید. اشتیاق شما در نوشتن اثر خواهد گذاشت و برای خوانندگان جذاب‌تر خواهد بود.


4- تحقیقات مقدماتی

اگر به‌هیچ‌وجه با موضوع خود آشنا نیستید، پس باید تحقیقات مقدماتی را شروع کنید.

5- از یک زاویه دید جدید به موضوع نگاه کنید.

وقتی در مورد موضوع خود تصمیم گرفتید و آن را به مواردی کوچک‌تر تقسیم کرده‌اید، به این فکر کنید که چگونه می‌توانید این مقاله را جذاب کنید. اگر در حال نوشتن مقاله در مورد چیزی هستید که افراد دیگری نیز در مورد آن می‌نویسند، سعی کنید در نحوه نزدیک‌شدن به مطالب خاص باشید.

6- استدلال خود را مطرح کنید.

در بیشتر مقالات نویسنده استدلال می‌کند. این قسمت اصلی مقاله است. سپس نویسنده شواهدی پیدا می‌کند تا از این استدلال حمایت کند. برای تهیه یک مقاله باکیفیت، به یک استدلال نیاز دارید. بعد از اینکه روی زاویه منحصربه‌فرد خود تمرکز کردید، باید بر روی استدلالی که سعی در ایجاد آن دارید تمرکز کنید.

قانون دوم

قسمت دوم

1- تحقیق در مورد ایده

در مورد موضوع خود شروع به تحقیق کنید. فراتر از تحقیقات اولیه که قبلاً انجام داده‌اید. نظرات کارشناسان، جوانب مثبت و منفی موضوع را پیدا و در خصوص آنها مطالعه نمایید.

  • منابع اولیه می‌تواند شامل پرونده‌های دادخواستی، مدارک ثبت شده در ارگان‌های دولتی، کتابخانه‌های محلی یا دانشگاهی و گزارش‌هایی که در دسترس تمام عموم مردم می‌باشد.
  • منابع ثانویه نیز می‌تواند شامل بانک‌های اطلاعاتی منتشر شده، کتاب‌ها، چکیده‌ها، مقالات به زبان انگلیسی و سایر زبان‌ها، کتابشناسی، پایان‌نامه‌ها و کتاب‌های مرجع باشد.

می‌توانید اطلاعات را در اینترنت یا کتابخانه پیدا کنید. همچنین می‌توانید این اطلاعات را از طریق مصاحبه و یا مشورت با سایر افراد به دست آورید.

2- از منابع معتبر استفاده کنید.

هنگام تحقیق اینترنتی محتاط باشید. فقط از منابع معتبر مانند روزنامه‌های معتبر، کارشناسان متخصص، وب‌سایت‌های دولتی یا وب‌سایت‌های دانشگاه استفاده نمایید. به دنبال اخبار و اطلاعات موثق از مرجع قانونی و معتبر باشید. به یک منبع اطمینان کامل نکنید به دنبال شواهد و منابع خبری دیگری باشید که آن را تأیید نماید

.

3- منابع تحقیق خود را پیگیری کنید.

مشخص کنید که اطلاعات خود را از کجا به دست آورده‌اید. به طور معمول، اطلاعات کتاب‌شناختی برای یک منبع شامل نام نویسنده، عنوان مقاله، عنوان انتشار، سال، شماره صفحه و ناشر است.

4- پرهیز از سرقت ادبی.

وقتی به منابع دیگر می‌پردازید، در مورد نحوه گردآوری اطلاعات، به‌صورت کامل آدرس‌دهی کنید. بعضی اوقات، افراد متن را در یک سند واحد کپی می‌کنند تا از آنها به‌عنوان یادداشت برای مقاله خود استفاده کنند. اما با این کار، آنها سرقت ادبی بالقوه می‌کنند زیرا متن کپی شده در کار کتبی خود مخلوط می‌شود. حتماً مشخص کنید که کدام نوشته از آن شما نیست. متن را بدون ذکر منبع و نویسنده‌ی آن کپی نکنید.

قانون سوم
    • یک مقاله به‌صورت کلی با چند قسمت مورد تأیید است. قسمت اول مقدمه، قسمت دوم برای تأیید و شواهد مقاله و قسمت آخر برای نتیجه‌گیری می‌باشد.
    • ممکن است در ادامه مقاله متوجه شوید باید ساختار کلی مقاله‌ی خود را عوض کنید و احتیاج به کم‌وبیش کردن بند در قسمت‌های مختلف مقاله داشته باشید.
    • نقل‌قول‌ها را با ذکر گوینده مطلب عنوان کنید و در مورد هر چیزی که خودتان آن را ننوشته‌اید ذکر منبع موثق داشته باشید. از نقل‌قول‌های زیاد پرهیز کنید، شاید سبب جذب خواننده نشود.

طرح ایده

1- در مورد طول مقاله تصمیم بگیرید. آیا این مقاله تعداد کلمات مشخصی دارد؟ آیا باید تعداد صفحات مشخصی را پر کنید؟ در نظر بگیرید که در مورد چه نوع محتوایی می‌نویسید و این قالب چقدر فضای شما را پر خواهد کرد همچنین، به این موضوع فکر کنید که با چه مقدار مطلب به‌صورت کامل پوشش داده می‌شود.

2- مخاطبان خود را در نظر بگیرید. به این فکر کنید که چه کسی قصد دارد مقاله شما را بخواند. شما باید سطح دانش، علایق، انتظارات خواننده خود را در نظر بگیرید.

به‌عنوان‌مثال، اگر شما در حال نوشتن مقاله‌ای برای یک مخاطب تخصصی آکادمیک هستید، لحن و رویکرد شما بسیار متفاوت از آن است که شما در حال نوشتن مقاله برای یک مجله سرگرم‌کننده هستید.

3- مقاله خود را تشریح کنید. قبل از شروع به طور رسمی نوشتن، خلاصه‌ای از مقاله خود را بنویسید. در این قسمت به‌صورت کوتاه توضیح دهید که در طول مقاله به چه موضوعی خواهید پرداخت.

4- برای پشتیبانی از مقاله خود نقل‌قول‌ها و شواهد دیگری را انتخاب کنید. از نقل‌قول بزرگان در حوزه‌ی مقاله‌ی خود در جهت تأیید گفته‌های خود استفاده نمایید. ممکن است جمله‌ای را که شخصی بیان کرده است یا جمله‌ای در مقاله دیگری که مخصوصاً مرتبط است با مقاله شما، با مقاله‌ی شما مرتبط باشد. مهم‌ترین قسمت را برای استفاده در مقاله خود انتخاب کنید. این نقل‌قول‌ها را به مطالب خود اضافه کنید.

قانون چهارم

1- نوشتن مقدمه. یک پاراگراف قانع‌کننده برای ترغیب خواننده‌ی شما بسیار مهم است. در عرض چند جمله اول، خواننده ارزیابی خواهد کرد که آیا مقاله شما به‌طورکلی ارزش خواندن دارد یا خیر. چندین راه برای شروع مقاله وجود دارد که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

2- طرح کلی خود را دنبال کنید. شما مطالب خود را به‌صورت کلی تهیه کرده‌اید، و این به شما کمک می‌کند تا روی نوشتن مقاله‌ای محکم و منسجم تمرکز کنید. طرح کلی همچنین می‌تواند به شما کمک کند که چگونه جزئیات به یکدیگر متصل می‌شوند. همچنین به شما یادآوری می‌شود که چگونه از نقل‌قول‌هایی که می‌کنید حمایت کنید.

  • بااین‌وجود انعطاف‌پذیر باشید. گاهی اوقات وقتی شروع به نوشتن می‌کنید، جریان به شکلی متفاوت است که با طرح شما مغایرت دارد. اگر در حین نوشتن نیاز به تغییراتی بود حتماً آن را اعمال نمایید.

3- پیش‌زمینه ارائه دهید. ممکن است خواننده شما در مورد موضوع مقاله‌ی شما اطلاعات پیش‌زمینه‌ای ندارد. پس در ابتدا و در مقدمات مقدمه اطلاعات پیش‌زمینه‌ای را به خواننده ارائه دهید.

4- با استفاده از تصویر و نمودار توضیح دهید. استفاده از تصاویر می‌تواند به درک بهتر متن شما کمک کند و یا بعضی قسمت‌ها را که به‌صورت آماری است از نمودار و جداول مربوطه استفاده کنید.

5- استفاده از کلمات ربطی مناسب. برای اینکه متن منسجم و یکدستی داشته باشید از کلمات و عبارات پیونددهنده استفاده کنید تا یک پاراگراف را به بند قبلی ربط دهید. کلماتی مانند بااین‌حال، نکته مهم دیگر، باید به یاد داشته باشید که می‌تواند پیونددهنده در متن شما باشد.

6- توجه به سبک و ساختار متن. بهترین روش برای ارائه‌ی متن خود را باتوجه‌به نوع مخاطب انتخاب نمایید. به‌عنوان‌مثال چنانچه در حال نوشتن مقاله علمی هستید باید زبان و ساختار جملات شما علمی باشد و چنانچه در حال نوشتن مقاله ادبی هستید باید از استعاره، کنایه و سایر آرایه‌های ادبی در طول متن استفاده کنید.

7- نتیجه‌گیری. مقاله خود را با یک نتیجه‌گیری کامل و پویا تمام کنید. اطلاعات کامل و نهایی و در انتها نیز نتیجه‌گیری در مورد موضوع انتخابی باید در قسمت پایانی مقاله شما ذکر و توضیح داده شود.

اگر متن خود را با یک حکایت و داستان شروع کرده‌اید سعی کنید با اتصال مجدد و یادآوری آن داستان به نتیجه‌گیری موضوع خود بپردازید.

  • در انتهای مقاله چنانچه مطالب تکمیلی دیگر دارید تحت عنوان پیوست‌ها به مقاله اضافه نمایید و برای تکمیل توضیحات خود چنانچه عکسی وجود دارد به متن اضافه نمایید.

قانون پنجم
    • استدلال اصلی یا نکاتی را که می‌خواهید ایجاد کنید، از نزدیک نگاه کنید. آیا همه چیز در مقاله شما این استدلال اصلی را ارائه می‌دهد؟ آیا پاراگرافی دارید که غیرمرتبط باشد؟ در این صورت، این بند باید حذف یا مجدداً مورداستفاده قرار گیرد تا از استدلال اصلی پشتیبانی شود.
    • اطلاعات متناقض موجود در مقاله را از بین ببرید یا به تناقضات بپردازید و نشان دهید که چگونه اطلاعات متناقض برای خوانندگان اهمیت دارد.
    • بخش‌ها یا کل موارد را در صورت لزوم بازنویسی کنید. نسخه‌های تجدیدنظر مانند این برای همه نوع مقاله معمول است، بنابراین احساس نکنید که شما شکست‌خورده‌اید یا بی‌کفایت هستید.

نهایی کردن کار شما

1-کار خود را ویرایش کنید. متن خود را ویرایش و تجدیدنظر کنید. اگر زمان اجازه می‌دهد، قبل از ویرایش یک یا دو روز صبر کنید. با این کار فاصله کمی از مقاله خود خواهید داشت. سپس می‌توانید مقاله خود را با چشمان تازه مشاهده کنید.

2- خطاهای دستوری را اصلاح کنید. حتی اگر مقاله خوبی نوشته شده باشد، اشتباهات و غلط‌های املایی باعث خدشه‌دار کردن مقاله می‌گردد. پس در بازخوانی نهایی به اصلاح این موارد بپردازید.

3- مقاله خود را با صدای بلند با خود بخوانید. گوش‌دادن به لحن، ریتم، طول جمله‌ها، انسجام جمله‌ها در هنگام خواند دقت نمایید. معمولاً خطاهای گرامری یا محتوایی در طول بلند خواندن مشخص می‌شود. به نوشتن خود به‌عنوان یک قطعه موسیقی فکر کنید و از گوش‌های خود برای ارزیابی کیفیت، نقاط قوت و ضعف استفاده کنید. معمول است که بتوانید اشتباهات خود را در گرامر یا نوشتن هنگام خواندن با صدای بلند مشخص کنید. این می‌تواند بازخورد شما ممکن است از شخص دیگری را کاهش دهد.

4- به شخص دیگری اجازه دهید مقاله شما را بخواند. سعی کنید مقاله را به یک دوست، معلم یا شخص مورد اعتماد دیگر نشان دهید تا آن را بخواند. آیا این شخص نکاتی را که شما سعی در انتقال آن را داشته‌اید درک می‌کند؟ این فرد همچنین ممکن است خطاها و ناسازگاری‌هایی را که نادیده گرفته‌اید، مرتفع کند.

5- یک عنوان بنویسید. عنوان باید جذاب، رسا و البته کوتاه نهایت در ده کلمه انتخاب شود. اگر احتیاج به توضیح بیشتری دارید می‌توانید از یک زیرعنوان استفاده نمایید.