مقالات

سرقت ادبی چیست و چگونه از آن پیشگیری کنیم

0

در این مقاله از وبلاگ دکتر ترجمه قصد داریم به سرقت ادبی و روش های پیشگیری از آن که یکی از مهم‌ ترین مسائل علمی دانشجویان به‌ خصوص دانشجویان کارشناسی‌ ارشد و دکتری است بپردازیم

سرقت ادبی یا Plagiarism

مقالات علمی که نگارش می‌شود باید از لحاظ کیفیت درجه‌ی بالای داشته باشند تا قابلیت چاپ در مجلات معتبر ISI را داشته باشند. هر مقاله‌ای که در مجله ISI به چاپ می‌رسد باید دارای مشخصات خاصی باشد. همه‌ی مقالات به زبان انگلیسی به چاپ می‌رسد و اصول حرفه‌ای باید در نوشتن مقاله رعایت گردد، اصولی در خصوص تک‌ تک اجزای یک مقاله که از ابتدای آن عنوان مقاله و تا انتهای آن که منابع مقاله را تشکیل می‌دهد.

یکی از مواردی که در چاپ یک مقاله توسط مجلات معتبر بررسی می‌گردد موضوع سرقت ادبی یا Plagiarism می‌باشد.

سرقت ادبی به طور خاص شامل موارد مختلفی می‌گردد:

  • در سبک نگارش
  • مستقیم (Copy & Paste)
  • تغییر و تحریف کلمات و ارجاعات (Word Switch)
  • از نوع تشبیه و یا استعاره (Metaphor)
  • ایده (Idea)
  • سایه نویسی (Ghostwrite)

سرقت علمی

راه کارهای جلوگیری از سرقت ادبی

از راه کارهای جلوگیری از سرقت علمی، سایت‌های تشخیص هستند که با نرم‌افزارهای خاصی به بررسی مقاله‌ی شما می‌پردازند و اگر توسط این نرم‌افزار Plagiarism تشخیص داده شد از پذیرش مقاله جلوگیری می‌شود.

تعداد این نرم‌افزارها بسیار زیاد است و گاهی اوقات با یک نرم‌افزار رایگان برای بررسی مقاله‌ی خود مواجه می‌شوید. اما تشخیص و انتخاب یک نرم‌افزار تشخیص سرقت ادبی بسیار مهم حیاتی می‌باشد؛ چون گاهی اوقات لکه‌ای در کارنامه‌ی حرفه‌ای فرد به‌حساب می‌آید.

سایت‌ها و نرم‌افزارهای بررسی Plagiarism در اینترنت تعداد زیادی هستند و بعضی از آن‌ها رایگان می‌باشد که از اعتبار بالایی برخوردار نیستند. توصیه می‌شود برای بررسی مقاله‌ی خود از نرم‌افزارهای معتبر و قابل‌اعتماد استفاده کنید.

چرا نرم‌افزار iThenticate را انتخاب کنیم؟

IThenticate از اولین و معتبرترین و کامل‌ترین نرم‌افزارهای حال حاضر در بررسی سرقت ادبی با بیش از میلیون‌ها صفحه وب و افزون بر 38 میلیون اثر انتشار یافته آثار پژوهشگران را قبل از ارسال برای داوری و به چاپ رسیدن در مجلات معتبر بررسی می‌کند.

پایگاه‌های معتبری چون ELSEVIER, Springer, IEEE, nature   از نرم‌افزار IThenticate برای بررسی سرقت ادبی مقالات ارسالی استفاده می‌کنند.

دکتر ترجمه با فراهم‌کردن امکاناتی برای شما دانشجویان عزیز دراین‌خصوص مقالات شما را با کمترین هزینه‌ی ممکن در نرم‌افزار IThenticate بررسی و گزارش بررسی مقاله‌ی شما را در کمترین زمان ممکن ارسال خواهد نمود.

 

بررسی چالش های ترجمه و راهکارهای رفع آن

مقاله قبلی

8 تکنیک ترجمه تخصصی که هر مترجم حرفه ای باید بداند

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر در مقالات