مقالات

راهنمای کامل نحوه نوشتن رزومه عالی

0

به دنبال استخدام در یک شغل جدید هستید؟ با دکتر ترجمه همراه باشید و راهنمای کامل نحوه نوشتن رزومه عالی را دنبال کنید و شانس خود را برای استخدام‌ شدن افزایش دهید

راهنمای کامل رزومه

کنار هم قراردادن ایده برای نوشتن یک رزومه در ابتدا کمی دلهره‌آور می‌باشد، اما با استفاده از نکات واضح و دقیقی که در این راهنما آمده است شما قادر خواهید بود که یک رزومه قوی بنویسید.

چگونه یک رزومه بنویسیم؟

در ابتدای نوشتن CV  (رزومه) اگر از قبل آماده باشید، همه چیز ساده‌تر خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم با لیستی از مشاغل گذشته و فعالیت‌های قابل‌ توجهی که انجام داده‌اید شروع کنید. نکاتی را که ارزش گفتن دارد و نیز مطالبی را که به‌اندازه کافی چشمگیر نیست را مشخص کنید.

رزومه‌ی شما بیشتر از دو صفحه نباید باشد. باید دارای ساختاری دقیق، مختصر و منحصر به‌ فرد باشد تا نظر کارفرما نسبت به خواندن آن جلب شود. درعین‌حال باید دقت کنید که تعادل را در رزومه‌ی خود برقرار کنید و از اغراق و زیاده‌ روی در بیان فعالیت‌های گذشته‌ی خود دوری کنید.

کارفرمایان در رزومه به دنبال چه هستند؟

به جای ارسال یک رزومه عمومی به چندین مکان، رزومه خود را برای هر درخواست شغلی سفارشی کنید.

رزومه‌ی خود را متناسب با شغل درخواستی تنظیم نمایید.

اکثر مردم فکر می‌کنند که پس از تنظیم یک رزومه می‌توانند آن را برای هر شغلی استفاده نمایند. اگرچه این مسئله تا حدی قابل‌ قبول است؛ اما شما سعی کنید رزومه و تجربه‌ی خود را با کار خاصی که برای آن درخواست داده‌اید تطبیق دهید.

به این معنا نیست که شما برای هر در خواست شغلی مسیر نوشتن رزومه را از ابتدا تا انتها تغییر دهید؛ بلکه یعنی اینکه آن تجربه و مهارت خاصی را که می‌تواند آن کارفرما را تحت‌ تأثیر قرار دهد را در رزومه برجسته‌ تر کنید. هر کسب‌ و کاری منحصر به‌ فرد است پس قبل از ارسال رزومه‌ی خود لازم است اطلاعات کافی در خصوص آن شرکت به دست آورید. در وب‌سایت شرکت، شبکه‌های اجتماعی که آن شرکت عضو است و حتی در بین کارمندان فعلی شرکت به دنبال کسب اطلاعات از نحوه و ساختار شرکت باشید.

مهارت‌های که باید در رزومه ذکر کنید

کار فرمایان به دنبال ویژگی‌های خاصی در یک کارمند جدید هستند، بنابر این بهترین داوطلب و خاص‌ترین آنها جای خالی آن شغل را پر خواهد کرد. اگر چه که مهارت و تجربه برای تمامی شغل‌ها لازم است، اما بعضی مهارت‌ها و خصوصیات حرفه‌ای وجود دارد که هر کارفرمایی به دنبال به‌دست‌آوردن آن می‌باشد.

بهترین مهارت‌ها شامل:

  • خود مدیریتی (ازجمله مدیریت زمان)
  • کار تیمی و رهبری
  • حل مسئله
  • مهارت‌های ارتباطی
  • دانش تجاری
  • مشتری‌ مداری
  • دستاوردهای دانشگاهی و خارج از برنامه درسی
  • مهارت‌های IT و کامپیوتری
  • تعهد و اشتیاق

چه چیزی شما را به کاندیدای ایده‌آل برای یک شغل تبدیل می‌کند؟

با توجه‌ به این نکته که کارفرما به دنبال چه مواردی هست شما می‌توانید از آن الگو برداری کنید و در نوشتن رزومه از آن استفاده نمایید.

هرگز به قابلیت و مهارتی که ندارید اشاره نکنید، در عوض به مهارت‌ها و تجربیاتی که در خصوص آن شغل می‌باشد اشاره نمایید.

بهترین قالب رزومه کدام است؟

هنگام نوشتن رزومه به این نکته توجه داشته باشید که چطور کارفرما به‌ راحتی آنچه که شما گفته‌اید را درک و دنبال می‌کند. دو قالب مهم برای نوشتن رزومه وجود دارد. رزومه ترتیب زمانی و رزومه ترتیب مهارتی.

رزومه با ترتیب زمانی

این یکی از رایج‌ ترین نوع نوشتن رزومه می‌باشد. در این قسمت بهترین راهکارها برای نوشتن بهترین رزومه را ذکر می‌کنیم.

  • سابقه‌ی کار و مهارت‌های شغلی گذشته‌ی خود را به ترتیب زمانی، طوری که جدیدترین آنها در بالای لیست قرار داشته باشند فهرست کنید.
  • آنچه را که در مهارت‌ها و شغل‌ها کسب نموده‌اید را عنوان کنید و سعی کنید و در خصوص نتایج به‌دست‌آمده متمرکز شوید.
  • مهارت‌های خاصی را که به آن شغل و حرفه مربوط می‌گردد را به طور برجسته مشخص کنید.

رزومه با ترتیب مهارتی

این نکات به شما کمک می‌کنند در نوشتن کامل رزومه مهارتی:

  • بر مهارت‌های خود تأکید کنید.
  • پنج مهارت برتر را برای شغلی که درخواست می‌کنید انتخاب کنید، سپس دو یا سه مثال برای هر مهارت از جمله آموزش، کار و سایر فعالیت‌ها انتخاب کنید.
  • سپس سابقه‌ی کار و تحصیلی خود را با ذکر تعداد سال‌ها و دست آورده‌ای‌تان را عنوان کنید.

چه چیزی را در رزومه باید نوشت؟

پس از تصمیم‌گیری در مورد قالب رزومه باید محتوای خاصی را در نظر بگیرید. برای نشان‌ دادن مهارت‌ها و توانایی‌های خود در رزومه، این 5 مرحله را دنبال کنید:

  1. بعد از ارائه اطلاعات فردی توصیه می‌شود در حداکثر یک یا دو جمله خود را معرفی نمایید.
  2. با عنوان تحصیلات و اشتغال، تجربه‌های مربوط به چند سال گذشته‌ی خود را ذکر کنید.
  3. برای هر عنوانی که ذکر کردید یک یا دو مثال را بیان کنید و نشان دهید که از مهارت‌هایی که یادگرفته اید چه دستاوردهایی را به دست آورده اید و فقط به ذکر مختصر یک مهارت نپردازید. به عنوان مثال بهتر است بگویید که من شبکه‌های اجتماعی را برای روزنامه دانشجویی مدیریت کردم و با تولید مطالب جذاب‌تر، مخاطبان بیشتری را جذب نمودم؛ تا اینکه فقط بگویید من در خصوص شبکه‌های اجتماعی مهارت دارم.
  4. به توضیحات شغلی برگردید و سعی کنید که مهارت‌های خود را مستقیماً با موضوع پیوند دهید. به مهارت‌های کلیدی که کار فرمایان در جستجوی آن هستند توجه کنید و به این موضوع فکر کنید که چگونه نشان دهید دارای این مهارت‌ها هستید.
  5. در پایان علایق شخصی و سرگرمی‌های خود را عنوان کنید که به شناخت شخصیت شما کمک کند.

نحوه نوشتن رزومه به چه صورت است؟

برای نوشتن بهترین رزومه ممکن توصیه می‌کنیم ساختار زیر را دنبال کنید.

1- اطلاعات تماس

اول‌ از همه، نام کامل خود را با سایز بزرگی در بالای صفحه بنویسید. در زیر آن، آدرس فعلی خود را وارد کنید (به یاد داشته باشید اگر به‌زودی در حال نقل‌مکان هستید آن را به‌روز کنید)، آدرس ایمیل و شماره‌تلفن تماس را وارد کنید. اگر فکر می‌کنید اطلاعات پروفایل شما در لینکدین و صفحه توییتر مرتبط است، اعلام نمایید.

در این بخش می‌توانید ملیت خود و زبانی را که با آن صحبت می‌کنید را بیان کنید. اگر دانشجوی بین‌ المللی هستید می‌توانید وضعیت تحصیلی خود را مشخص کنید و نیز برای بعضی مشاغل داشتن گواهینامه رانندگی لازم است که باید در اینجا عنوان شود.

2- زندگی شخصی (اختیاری)

اینجا جایی برای داستان زندگی شما نیست، اگر می‌توانید تنها در حد یک یا دو جمله به بیان زندگی شخصی و اینکه شما چه کسی هستید و به دنبال چه هستید بپردازید.

اگر فکر می‌کنید که این قسمت زیاد خوب به نظر نمی‌رسد می‌توانید آن را حذف کنید، فقط درصورتی‌که جملات محکم و نظرات قوی دارید در این بخش وارد شوید.

3- تحصیلات و مدارک تحصیلی

در این بخش به ذکر جدیدترین تحصیلات (از جدیدترین به قدیمی‌ترین) خود بپردازید و چنانچه تحصیلات شما در دانشگاه نبوده معادل آن را ذکر نمایید.

به یاد داشته باشید که اسم هر مدرسه، دانشگاه و یا مؤسسه‌ی دیگری را با ذکر سال‌هایی که در آنجا بودید بیان کنید. اگر هنوز مقطع تحصیلی خود را تمام نکرده‌اید؛ مثلاً دانشجوی کارشناسی‌ ارشد هستید می‌توانید نمرات سال قبل را به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید برخی مهارت‌های خاصی را که دارید لیست کنید، به‌ویژه آنهایی که مربوط به شغلی است که برای آن درخواست داده‌اید. در این قسمت سعی کنید موضوعاتی را که بهترین نتیجه را در آن به دست آورده‌اید را بیان کنید.

اگر مدرک خارجی زبانی دارید با ذکر توضیحات در این بخش بیان کنید.

4- سابقه شغلی

مانند بخش قبلی در این قسمت سابقه شغلی خود را از جدیدترین به قدیمی‌ترین ذکر می‌کنید. شما باید در این بخش به این نکات اشاره کنید که آیا شغل پاره‌ وقت بوده یا تمام‌ وقت، کار داوطلبانه بوده یا دوره کارآموزی بوده و اینکه در آن شغل شما چه نقشی را داشتید. تعداد سال‌ها و ماه‌هایی که در آن حرفه مشغول بودید و نقش خود را با ذکر عنوان آن شرکت در این قسمت باید بیان کنید. برای برجسته‌کردن شایستگی خود برای شغلی که متقاضی آن هستید، مهارت‌ها، تجربیات و مسئولیت‌های کلیدی که تا اکنون به دست آورده‌اید را برجسته کنید و سعی کنید آنهایی را که با شغل درخواستی بیشتر مرتبط هستند را شاخص‌تر کنید. همان‌طور که قبلاً عنوان شد فقط به ذکر عنوان مهارت کفایت نکنید، در مورد نحوه پیشرفت، نتایج به‌دست‌آمده و یا جوایزی که کسب نموده‌اید نیز صحبت کنید.

5- دست آوردهای اصلی (اختیاری)

این قسمت اجباری نیست و چنانچه مورد خاص و فعالیت خارج از آموزشی دارید می‌توانید در این قسمت عنوان کنید، به‌عنوان‌مثال شرکت در یک تیم ورزشی یا راه‌اندازی یک وب‌ سایت شخصی موفق که می‌تواند در حد چهار یا پنج عنوان باشد.

به یاد داشته باشید که این دستاوردها را به کارفرما مرتبط کنید و نیز مهارت‌ها و فعالیت‌هایی که بیشترین ارتباط را با شغل درخواستی دارد را برجسته‌تر نشان دهید.

6- سایر مهارت‌ها

شما این قسمت را در رزومه ترتیب مهارتی نخواهید داشت اگرچه که نوشتن این قسمت می‌تواند به گسترش فعالیت‌هایی که انجام داده‌اید بپردازد. مهارت‌هایی مثل مهارت‌های کامپیوتری و IT، مهارت‌های زبانی و داشتن گواهی‌نامه رانندگی و سایر دوره‌های آنلاینی که گذرانده‌اید. اگر برای شغل درخواستی نیاز به مهارت‌های خاصی است و شما توانایی انجام آن را دارید عنوان کنید همانند کار با فتوشاپ و سایر نرم‌افزارهای کامپیوتری.

اینها مهارت‌هایی هستند که ممکن است در مصاحبه از شما به‌صورت عملی درخواست شود پس یک نمونه از کار را آماده داشته باشید.

7- سرگرمی و علایق (اختیاری)

انتخاب کنید که کدام سرگرمی و علایقتان را قرار است بیان کنید و سعی کنید مواردی را ذکر کنید که برای شغل درخواستی و نیز کارفرما جذاب‌تر باشد. از نوشتن موارد بدیهی مثل خواندن و معاشرت دوری کنید، مواردی مثل نواختن یک ساز موسیقی یا مسافرت رفتن و یا کارهای داوطلبانه گزینه‌های بهتری هستند.

این بخش فرصتی است که به بیان علایق خارج از محیط کاری بپردازید و کارفرما بیشتر با روحیه و شخصیت شما آشنا گردد.

8- منابع

برای انتهای رزومه (CV) خود باید یک بخش مرجع نیز داشته باشید. شما باید دو مخاطب داشته باشید یکی دانشگاهی و دیگری کارفرمای قبلی شما که در صورت نیاز با آنها تماس گرفته شود. این نکته توجه داشته باشید ابتدا باید از کسانی که به‌عنوان مرجع معرفی می‌کنید اجازه گرفته باشید و سپس آنها را معرفی نمایید.

10 نکته برای نوشتن یک رزومه موفق

  1. در انتخاب عکس دقت کنید، عکسی را درج نکنید که با قوانین کارفرما مغایرت داشته باشد و سبب شود که رزومه‌ی شما رد شود.
  2. تاریخ تولد، وضعیت تاهل و وضعیت سلامت خود را ذکر نکنید مگر اینکه فکر می‌کنید گفتن آن ضروری می‌باشد.
  3. رزومه‌ی خود را تنها در دو برگه A4 ثبت کنید هرچند شما بتوانید به طور مفصل مطالب را دنباله دار کنید اما در نظر داشته باشید که کارفرما بیشتر از این برای خواندن آن زمان نمی‌گذارد و اگر طولانی باشد امکان دارد که رزومه‌ی شما رد شود.
  4. اگر فرمت خاصی برای شما وجود  ندارد، نگران نباشید شما با تهیه این رزومه، یک رزومه خاص و منحصربه فرد تهیه کرده اید. قالب‌های جدید رزومه مانند رزومه‌هایی با تصویرهای گرافیکی در صنایع طراحی که محبوبیت زیادی دارد توصیه نمی‌گردد سعی کنید که رزومه را ساده نگه دارید.
  5. جملات و پاراگراف‌ها تا حد ممکن کوتاه و واضح و به دور از ابهام بنویسید.
  6. مهارت‌ها و نکات کلیدی را برجسته کنید و سعی کنید که آنها را به روز کنید.
  7. از فونت‌های غیرمعمول برای نوشتن رزومه استفاده نکنید، همه چیز را برای خواندن ساده کنید.
  8. از مهارت‌ها و تجربیات خود نتیجه گیری کنید و به ذکر دست آوردهای آن مهارت بپردازید.
  9. چنانچه از کلمات کلیدی برای توصیف موردی استفاده می‌کنید از تکرار بیش از اندازه آن در رزومه بپرهیزد.
  10. در انتهای رزومه آنرا از نظر غلط نوشتاری بررسی کنید و اگر می‌توانید به شخص دیگری برای بررسی مجدد واگذار کنید. داشتن غلط املایی نشانه بی دقتی و ضعف در کار می‌باشد.

معرفی مقالات علمی ISI و ISC

مقاله قبلی

11 نکته یافتن شغل بعد از فارغ التحصیلی

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر در مقالات